Het Eurovisie Songfestival Handboek Der Halve Finales: II

De eerste halve finale stond vanwege alle topfavorieten bekend als de ‘Halve Finale Des Doods’, en wat een slagveld was het. We hebben hoogstwaarschijnlijk de winnaar van het Songfestival gezien, en ook wat verrassende finalisten (Albanië, Ierland, Litouwen; ik juich, IK JUICH!). Als je déze halve finale een naam zou moeten geven zou het de ‘Ik Heb Spullen Gekocht op de Vrijmarkt En Ik Zet Ze Hier Neer-Show’ heten.

Voordat ik dieper in ga op de inzendingen van donderdag, nog even dit: Ondertussen is er genoeg röring in Team Waylon met wat krantgasten die hadden gedreigd dit schoolreisje te bederven door citroenzuur in de benzinetank te gooien. Ze zijn daarom de bus uit gezet en nu zitten ze fikkies te stoken in een leeg klaslokaal. In de hoop dat mensen afkomen op de brandlucht. Erg jammer.
Ik sprak zelf met Waylon en hij was erg amicabel. Vrolijk, grappig, lekker sarcastisch en daar hou ik van.
Dus voor mensen die nu triomfantelijk met koppen uit krantenknipseltjes lopen te wapperen om hun gelijk te bewijzen dat Waylon een onhandelbaar stuk vreten is; bij dezen mijn tegengeluid. #teamwaylon

Terug naar de tweede halve finale!

Standaard vragen vooraf:
– “Hoe laat komt Waylon?”
Die moet als achtste, dus na een uur of zo is ie aan de beurt, afhankelijk van de hoeveelheid commercial breaks en langdurige lollige praatjes van de presentatoren tussendoor. Maar de meeste acts die daarvóór optreden, wil je eigenlijk ook niet missen.

– “Maken we kans?”
Om te winnen? Nee.
Om de finale te halen? Ehhhhhm… Het is echt koffiedik kijken. Finaleplek zou meer dan terecht zijn maar ik zou ook niet verbaasd zijn als we níet door zijn, zo ontzettend open ligt de race. Dus bereid je daar maar alvast mentaal op voor. Doe ik in ieder geval wel.

Ben je er klaar voor? Here we go!

1. Noorwegen / Alexander Rybak
Het nummer: That’s how you write a song, 
vrolijk, laagdrempelig popnummer dat meer geschikt is voor het Junior Songfestival.

‘Wacht even, is dat niet…!?!’
Ja, je ziet het goed. Dit is dat schattige joch met die viool die in 2009 met I’m in loooOOOOOVE with a fairytaaaaAAALE!!!!! de harten stal en het Songfestival won. Alexander is de 30 ondertussen gepasseerd maar hij bezit nog steeds dat boy-next-door-charisma. Het is wel jammer dat ‘That’s how you write a song’ niet zo’n goed nummer is. Het is een letterlijke stap-voor-stap uitleg over hoe je een nummer schrijft, maar er zitten maar 2 stappen in. Ik denk dat voor Bohemian Rhapsody het veertigvoudige nodig is geweest. Een beetje als een hamburgerdraaier van McDonald’s die een 4-pagina’s tellend boek (inclusief foto’s) schrijft genaamd That’s how you cook a perfect BBQ burger. Het vervelende is dat het refrein wel een aantal minuten in je brein blijft hangen en dat Alexander, dat leuke joch, zijn viool ook heeft meegenomen, dus dat scoort als een malle. Genoeg redenen voor mensen om en masse te stemmen en voor Rybak om te proberen deze wedstrijd voor de tweede keer te winnen.

Finalekans: 95%

2. Roemenië / The Humans
Het nummer: Goodbye, midtempo roemenenrock

Voor wie zich afvraagt wat er met de inboedel van de V&D is gebeurd, de paspoppen zijn meegenomen door een stel Roemenen. Goodbye begint rustig, en dat blijft het nog wel even, tot ze na zo’n twee minuten de kraan open draaien met wat noodkreten, maar misschien is het dan al te laat voor ze.

Finalekans: 45%

3. Servië / Sanja Ilic & Balkanika
Het nummer: Nova deca (“Nieuwe generatie”), 
Balkanballad waar je ook op kan bewegen.

Dit is een erg gevarieerd gezelschap met een grote kerel die geflankeerd wordt door twee vrouwelijke luchtalarmen en een fluitende Catweazle. De sirenes loeien een tijdje door en net op het moment dat je besluit naar de koelkast te lopen omdat je er geen hol van snapt komt het nummer tóch los en begint het te swingen. En dan klinkt het allemaal zo slecht nog niet. Zou wel eens de finale kunnen halen (ten koste van ons).

Finalekans: 50%

4. San Marino / Jessika ft. Jenifer Brenig
Het nummer: Who we are,
pop/dance uit de mid-jaren ’00, inclusief ’90s rap.

Dit nummer is gekozen uit honderden andere inzendingen dus het is het beste van het slechtste en nóg maakt het geen schijn van kans. Ze hebben zelfs geen San Marinezen kunnen vinden om het in te zingen. Vanuit Malta is zangeres Jessika ingevlogen en van YouTube is de Duitse Jenifer geplukt, een ‘rapper’, in de meest vrije zin van het woord. Het refrein is een complete herbewerking van Heroes, het winnende lied van Zweden in 2015. Als je denkt dat Waylon’s dansers rare bewegingen uitvoeren op het podium, wacht maar tot je de bewegingen ziet van het bijzondere gezelschap dat dit duo heeft meegenomen.

Finalekans: 15%

5. Denmark / Rasmussen
Het nummer: Higher ground, 
een anthem voor de Vikings.

Dit nummer, dat gaat over een Viking-volk dat hun oorlogen bestreed met woorden in plaats van daden, werd geschreven voor de Zweedse nationale songfestivalvoorrondes. Daar wilde niemand z’n handen er aan branden. Dus dumpten ze het nummer in een Deense klikø en Rasmussen, de roodbebaarde tweelingbroer van Tormund uit Game of Thrones viste het er weer uit. Het is vrij potsierlijk en dramatisch en als je Higher Ground nog niet gehoord hebt, dan heb je ondertussen vast een voorstelling van hoe het klinkt, en zo klinkt het ook. Rasmussen wordt geflankeerd door nog wat side-Vikings om het plaatje compleet te maken en het is aan de kijker om in lachen uit te barsten of mee te deinen op de golven van de muziek. Het is per slot van rekening eigenlijk helemaal niet zo’n slecht nummer.

Finalekans: 65%

6. Rusland / Julia Samoylova
Het nummer: I won’t break,
soort van ballad, popnummer, drie minuten te lang

Eigenlijk zou Julia vorig jaar al meedoen, met een nóg slechter nummer dan deze, maar omdat het Songfestival toen in de Oekraïne werd gehouden en ze ooit op het Krim had opgetreden, ging de organisatie in Kiev daar om bizarropolitische redenen helemaal van uit de naad en werd ze gediskwalificeerd. Nu is ze terug. Go Julia! Vanwege een aandoening waardoor ze schots en scheef gegroeid is zit ze in een rolstoel, dus om dat niet te veel op te laten vallen is ze deze avond op een berg van papiermaché gehesen. Er bestaan subtielere manieren maar we hebben het hier over Rusland, ‘subtiel’ zit daar niet in het vocabulaire. I won’t break gaat over de obstakels die Julia heeft overwonnen en hoe ze zich nergens door laat breken… Gold dat ook maar voor ons glaswerk. Daar blijft na het valse gekrakeel in de uithalen weinig van over, tenzij de achtergrondzangeressen Julia’s avond redden en het ze lukt te verbloemen dat ze niet kan zingen. Laat dit de eerste keer sinds lange tijd zijn dat Rusland ondanks alle hackers en bots en buurvrienden (zijn die er nog?) de finale niet haalt.

Finalekans: 50%

7. Moldavië / DoReDos
Het nummer: Lucky day, 
blije uptempo Balkanpop

DoReDos is een studentikoos ogend trio (twee jongens, een meisje)  met een gezellig niets-aan-de-hand deuntje dat zonder de act linea recta de vergetelheid in zou raken. Ze maken echter slim gebruik van een Ikea-kast en dubbelgangers in een ludiek koekoek!-toneelstukje, gespeeld op de vrolijke muziek van Lucky Day, waarbij het niet eens uitmaakt dat geen van de drie echt goed kan zingen. Na het daverende succes van vorig jaar, waarin Moldavië met een eveneens middelmatig nummer zomaar ineens derde werd, is het niet onwaarschijnlijk dat ze, mede door hun podiumkunsten, dit jaar weer de top 10 bereiken.

Finalekans: 70%

8. Nederland / Waylon
Het nummer: Outlaw in ‘em, 
Country rock met krumpers

‘Het kan eerste worden maar ik kan ook helemaal laatste worden met dit nummer’, aldus Waylon in maart bij DWDD, toen hij de inzending bekendmaakte. Voor de volle 100% staat hij achter Outlaw in ‘em en tegelijkertijd weet hij dat hij een risico neemt. Dat wisten we en dat juich ik toe. De dood of de gladiolen, Willem! We wisten ook dat de regisseur van het legendarische Calm after the storm, Hans Pannecoucke weer aan boord was gehaald om het lied op het podium vorm te geven. Om eventuele Country-haters visueel zó in te pakken dat ook zij het goed gaan vinden. En ook híer is een risico genomen, maar wel eentje die vooralsnog niet goed lijkt uit te pakken.
Men verwachtte Waylon in leer, alleen, met gitaar en epische belichting.
Men krijgt Waylon in luipaardvel, met vier krumpers en nepgitaren. Het idee er achter is dat krumping de Outlaw van de dans is. Er zit een dieperliggend verhaal achter die de staging uitlegt maar het probleem is dat drie minuten hiervoor misschien te kort zijn en de teksten van het nummer te snel of ingewikkeld voor de casual kijker om dát te begrijpen.
Eén risico, oké, maar twee risico’s is misschien net iets te veel. Waar we eerder dachten met twee vingers in de neus de finale te halen, vrees ik nu dat het tijdens het enveloppenmoment nog flink billenknijpen wordt.

Finalekans: 60% (ik zet laag in, dan ben ik straks minder teleurgesteld)

9. Australië / Jessica Mauboy
Het nummer: We got love, 
typische Eurovisiepop

Australië is als die ene verre vriend die je ooit uitnodigde op je verjaardagsfeestje omdat hij al jaren een kaart stuurt, en vervolgens ieder jaar ongevraagd op komt dagen en alle taart opvreet en met steeds matigere cadeaus op de proppen komt. Het is niet dat We got love geen leuk nummer is, maar het is speciaal gemaakt om dit festival te winnen, net als elk nummer van Australië dat is. Enige variatie zou eens leuk geweest zijn. Ze sturen telkens een jonge popzanger(es) en dit keer is het de beurt aan Jessica Mauboy, in eigen land razend populair. Vocaal laat ze het soms afweten en als haar uithaal-capaciteiten haar nu in de steek laten, zou het zomaar kunnen dat dit de eerste keer is dat Australië zich niet weet te plaatsen voor de finale. Er komt een moment dat Europa er klaar mee is, weet je.

Finalekans: 60%

10. Georgië / Iriao
Het nummer: For you, Georgiaanse ethno-jazz

Georgië weet vaak de meest eigenwijze liedjes in te sturen en ook dit keer houden ze deze traditie in eer. 5 mannen die, vergezeld met een paar instrumenten maar vooral hun stemmen, een mooie ballad ten gehore brengen waar niemand iets van begrijpt maar waar zeker wat mensen genoeg moois in zien om het wat stemmen toe te gooien. Het grijpt je binnen 1 seconde bij de keel of het werkt meteen op je lachspieren want het lijkt alsof de zanger met een soort hurlieburliepompiedom begint.

Finalekans: 40%

11. Polen / Gromee ft. Lukas Meijer
Het nummer: Light me up, 
vrolijke, makkelijk verteerbare DJ-pop, zo luchtig, zo on-Pools.

Gromee is een Poolse DJ die er uit ziet als een jolige vrijgezelle oom met een hobby. Lukas Meijer is een Zweedse zanger die normaal gesproken meer van het 30 Seconds to Mars-genre is, maar voor de afwisseling best wel eens gek wil doen en de vocalen wil verzorgen voor dit meeklap-nummer. Het is vrij aanstekelijk en als ze niet uitkijken moeten ze dit zaterdag weer uitvoeren.

Finalekans: 60%

12. Malta / Christabelle
Het nummer: Taboo, uptempo dance/pop

In Taboo bezingt Christabelle het taboe dat nog steeds rust op depressie en mentale gezondheid in het algemeen. Een mooi thema, dat dinsdag ook door Saara Aalto van Finland (die we in de finale terug zien) is aangestipt. Het onderwerp zal echter de meeste mensen ontgaan, want er komt zó veel geluid en gedreun uit het nummer dat het de betekenis overstemt. Als Christabelle niet zo bozig kijkt als dat ze regelmatig doet, kan het nog wel wat stemmen ontvangen.

Finalekans: 45%

13. Hongarije / AWS
Het nummer: Viszlát nyár (Vaarwel, zomer), 
keiharde heerlijke teringherrie van de Budapeststreetboys.

Fasten your seatbelts, Hongarije is aan zet. Als je dacht dat Waylon’s nummer ‘best wel ruig’ is voor Eurovisie-standaards, wacht maar tot je deze oerkreten hebt doorstaan. Het maakt niet uit dat dit nummer in het Hongaars is, al zou het in het Nederlands zijn dan versta je er door het krijsen nóg niets van (FIY: het gaat over afscheid nemen van iemand, dat wordt geassocieerd met het einde van de zomer). Het maakt het mee’zingen’ wel makkelijker, als je daar behoefte aan hebt. Zet dus je volume harder of juist zachter, afhankelijk van je muzieksmaak en je buren. Met een recht-toe-recht-aan optreden zullen deze frisse knullen de nodige stemmen afsnoepen van Waylon dus als we een schuldige aan moeten wijzen als ‘we’ de finale niet halen:
1) Hans Pannecoucke;
2) De Hongaren.

Finalekans: 65%

14. Letland / Laura Rizzotto
Het nummer: Funny girl, 
soulvolle zwartgallige ballad

Laura is een Braziliaanse zangeres die al een tijd in de VS woont en ergens in haar bloed een paar Letse druppels heeft, vandaar dat ze hier is. Ze heeft een stem als een klok en ook het lied ligt goed in het gehoor, maar of dat tussen alle meegebrachte rekwisieten en het geweld vooraf genoeg is om hiermee de finale te bereiken is de vraag.

Finalekans: 40%

15. Zweden / Benjamin Ingrosso
Het nummer: Dance you off, 
typisch Zweedse copy/paste Eurovisiepop

Zweden doet wat het al jaren doet, en met succes: een leuke jongen sturen met een liedje dat je 30x per dag op de radio hoort in andere uitvoeringen. Knap dat ze daar altijd zo goed mee scoren maar na de zoveelste Timberlake 2.0 is zelfs bij een eigentijdse inzending als deze de nieuwigheid er vanaf. Benjamin Ingrosso (ja, familie van) danst en knipoogt naar jou, je moeder en je goudvis en doet dit allemaal door een gigantische tunnel van licht en lampjes, alsof hij niet op een immens podium staat maar in een ready-made video clip. Het is EXACT het zelfde als vorig jaar, maar dan met een ander trucje. Dat hebben de Zweden slim bekeken, want uiteindelijk gaat het om het effect dat het optreden op tv heeft en daar zullen ze met deze act zeker mee scoren. Bijzonder knap bedacht, een stuk minder geïnspireerd uitgevoerd. Desondanks op de sloffen naar de finale.

Finalekans: 90%

16. Montenegro / Vanja Radovanovic
Het nummer: Inje (“Vorst”), 
Balkanballad van een eindbaas

Ik stipte in mijn eerdere blogpost over de eerste halve finale kort Montenegro aan, omdat ik daar niet negatief over kan doen. Vanja Radovanovic is de Mascotte van het Songfestival 2018. Zijn lied zal voor velen misschien slaapverwekkend, matig en kansloos voor de finale zijn, maar ondertussen ben ik Vanja-fan en staat het nummer in mijn persoonlijke linkerrijtje. Ik kan hier een hele bloemlezing van maken maar ik zal mijn motivatie in een aparte blogpost zetten.
5 REDENEN OM OP MONTENEGRO TE STEMMEN. 

Finalekans: 20% (maar jullie gaan er voor zorgen dat hier 80% bij komt)

17. Slovenië / Lea Sirk
Het nummer: Hvala, ne! (“Nee, dank je!”), 
een soort van dance-pop met een break

In het refrein van Hvala, ne! zit een vrij irritant burrrr burrrr burrrr geluidje dat maar niet weg wil maar dat het enige element van het lied is waaraan je het nog kan herinneren. Dat, en het roze kapsel van Lea. Ze is een grote fan van Waylon dus verder alleen maar liefde voor Slovenië.

Finalekans: 35%

18. Oekraïne / Mélovin
Het nummer: Under the ladder, 
moderne pop/rock met een vet accent

Mélovin (volledige naam Kostyantyn Mykolayovych Bocharov, dus de artiestennaam is geen overbodige luxe) is 21 jaar, erg fashion-conscious en draagt altijd een lichte contactlens. Doet ie dus expres, is geen aandoening. Hij won X-Factor Oekraïne en schreef Under the ladder om ons te laten weten dat je uitdagingen aan moet gaan, dingen moet proberen, ook al mislukken ze misschien (anthem voor Waylon als hij deze semi niet door komt). Door zijn zware accent gaat de tekst echter langs je heen maar het belangrijkste is dat de oh-oh-oh’s en de yeah’s in het refrein blijven hangen. Multitalent Mélovin speelt ook piano, zelfs als deze in de hens staat, wat hij vanavond zal demonstreren. Hij heeft voldoende charisma en fans, dus als het blusapparaat op tijd op zijn instrument wordt afgevuurd kan hij het in de finale nog een keer gebruiken.

Finalekans: 70%

Dat waren de acts van donderdag! En nu allemaal vingers en tenen kruisen dat we zaterdag nog een keer kunnen krumpen met z’n allen.