Eurovisie Songfestival: de tweede halve finale

Donderdag 8 mei, de dag van de tweede halve finale, ook bekend als de halve finale waar Nederland niet in zit. En ook bekend als de halve finale waar niet half Nederland naar kijkt maar alleen de die-hard Eurovision-fans en mensen die écht niets anders te doen hebben deze avond. Het best bewaarde geheim. Want van alle dingen die je op een doorsnee donderdagavond kan doen, is dit een van de betere opties. Temeer omdat het van essentieel belang is kennis te maken met 10 van de toekomstige tegenstanders van The Common Linnets aanstaande zaterdag.

Om je te overtuigen, volgt hier een overzicht. 

1. Malta – Firelight – Coming home

Ik zou hier net zo goed het clipje van Phillip Phillip’s ‘Home’ kunnen linken met het woord ‘Coming’ ervoor, maar dan zou ik Mumford and Sons tekort doen. Malta brengt ons folk, vrolijkheid en een heleboel snaarinstrumenten waar ik de namen altijd van door elkaar haal. Yee-haw! Origineel is het niet. Origineel is in Eurovisie-land een vrouw met een baard. Maar daar heb ik het later wel over. Dit is gewoon een HEERLIJK nummer. En één van mijn favorieten dit jaar.

2. Israël – Mel Finegold – Same heart

Alle opgebouwde blijheid van zonet wordt neergesabeld door Mel, een heel stoer wijf met een sterke stem. Dit nummer wordt deels in Engels, deels in Hebreeuws gezongen. Je kan maar beter geen ruzie met haar krijgen want ze zingt dat ze je gaat ontvellen. Of uitvellen want de precieze betekenis van “skinning you out” is me nog niet helemaal duidelijk en ik durf het niet te googlen. Naar verwachting stampt ze zo de finale in.

3. Noorwegen – Carl Espen – Silent storm

Ongetwijfeld een van de meest breekbare nummers van dit jaar. Carl zingt het hele lied (op het randje van) falsetto. Elke noot is hoorbaar want er zijn geen achtergrondzangers, alle aandacht gaat uit naar de vocalen en naar de eigen bilspieren die drie minuten lang samengeknepen zitten uit plaatsvervangende nervositeit voor deze zanger. Maar als het met de zang goed zit, en zowel Europa als de juryleden weten Eurovisiekleinkunst, na The Herreys en Lordii, ook dít jaar weer te waarderen, zou het me niet verbazen als Noorwegen hele hoge ogen gaat gooien. Either you love it or hate it. En ik ben om.

4. Georgië – The Shin and Mariko – Three minutes to Earth

Georgië brengt ons zweverige, akoestische bejaardenorgasmezang met -letterlijke!- opvliegers. Kortom: het kan ze dit jaar geen reet schelen waar ze ons mee lastig vallen. The Shin and Mariko hebben het erg leuk samen en brengen elkaar al jodelend naar een hoogtepunt. Ik hoop dat ze een leuke 3 minuten hebben gehad. Ik krijg die van mij nooit meer terug.

5. Polen – Donatan & Cleo – My Slowlanie – We are Slavic

De titel doet het al vermoeden: dit is een ode aan het Slavische volk. Nog specifieker: Slavische vrouwen. Ze zijn erg goed in het schudden wat hun moeders ze hebben gegeven. Dat is ook de reden waarom het Songfestival populair is onder enkele hetero mannen. Ze komen in ieder geval aan hun trekken want er is een soft-erotische act bij verzonnen om de boel nog verder op te hitsen. Ik las dat het nummer een hit op YouTube is, met 50 miljoen views. Er is vast geen F5 knop meer te vinden op de Poolse toetsenborden.

6. Oostenrijk – Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Een nummer dat perfect past in de aftiteling van een Bond-film uit de jaren ’80, met veel overtuiging gezongen door Conchita. Op momenten als deze vind ik het echt zo doodzonde dat er geen live-orkest meer aanwezig is. Dan had dit nummer zowaar nóg meer impact gehad. Maar het orkest is er niet dus probeert Oostenrijk op een andere manier de impact te maken.
Dat zit wel snor.

7. Litouwen – Vilija Mataclunaite – Attention

Vilija staat met een XL frisbee om haar heupen raar te doen met een danser en wordt overstemd door de achtergrondmuziek. Het is een allegaartje van toneelstukjes, roepzingen en pogingen om het op een lied te laten lijken. Af en toe gilt ze er een ‘ATTENTION!’ doorheen zodat we bij de les blijven. Maar hoe harder ze probeert, hoe slechter het nummer wordt. Tijd voor iets beters.

8. Finland – Softengine – Something better

We zien nu wat we (te) weinig zien op het ESF: een goede band met gitaren. De mannen van Softengine maken slim gebruik van de ooohooowwoowww’s die de liedjes van Coldplay, Kings of Leon en 30 Seconds to Mars zo geliefd en herkenbaar maken bij het grote publiek. Het enige wat de Finnen tegenzit is dat de zanger de falsetto’s in het refrein live amper aan kan.

9. Ierland – Can-Linn (featuring Kasey Smith) – Heartbeat

Aanstekelijk nummer met iers vioolgefiddel en -hoe kan het ook anders- riverdansende jongens in kilt zodat het tegelijkertijd niet generiek en rete-voorspelbaar is. Ierland is gretig en wil na al die magere resultaten van afgelopen jaren weer eens serieus meedoen. Maar na 2 minuten is de lol van het nummer, ja zelfs van de springende Ieren, ervan af.

10. Wit-Rusland – Teo – Cheesecake

De vorige halve finale had een stel taartenbakkers. Dat was een dom, maar aanstekelijk nummer dat nog voor een glimlach kon zorgen. Dit is gewoon een dom nummer, gezongen door een wannabe-Robin Thicke die de kloten mist. Overigens hoop ik er niet achter te komen waar ‘cheesecake’ in Wit-Rusland een metafoor voor is.

11. Macedonië – Tijana – To the sky

Volgens mij is Tijana 3 meter groot. Om goed in het gehoor te liggen is het lied niet sterk genoeg. Het feit dat ze tijdens het optreden wordt geplaagd door een spastisch dansende nozem met wit huispak helpt ook niet echt.

12. Zwitserland – Sebalter – Hunter of stars

Na 3 minuten Sebalter ben je óf een stukje vrolijker of juist chagerijniger geworden. Zwitserland blijft in alle opzichten neutraal door vooral niemand voor de borst te stoten en te kiezen voor een vrolijk niemendalletje, gezongen door een blij ei en de succesformule van het winnende nummer van vorig jaar te gebruiken: een fluitje. Dat fluitje en Sebalter zelf zijn de enige onderdelen van de act die je ervan onthoudt.

13. Griekenland – Freaky fortune feat. RiskyKidd – Rise up

Er is een sampletje gemaakt in dit nummer en dat wordt flink uitgebuit. Het zorgt ervoor dat je even van je stoel opveert (het is een lange avond) maar het kunstje is al snel bekeken. De heren Freaky en Risky raken zelf ook verveeld van hun eigen knip-en-plakwerk. Ze hebben een mysterieus, zwart-wit gevaarte op het podium gesleept waarvan het doel pas tijdens de laatste 15 seconden duidelijk is. Even alle verveling eruit bouncen en klaar ermee.

14. Slovenië – Tinkara Kovac – Round and round

Het zijn fluitjes wat de klok slaat deze ronde. De Sloveense Berdien Stenberg heeft met ‘Round and round’ een perfecte inzending in haar bezit. Het zit tussen ballad en midtempo, het is eigentijds en traditioneel tegelijk. Niks op aan te merken eigenlijk. Geen negatieve geluiden. Ik schrik ervan!

15. Roemenië – Paula Seling & OVI – Miracle

Vorig jaar kwam Roemenië met een epische dracula-act. Nu hebben ze weer een paar on-doden uit het verleden opgerakeld, in het eerste duet van de avond (geen zorgen, dit is tevens het laatste nummer van vandaag). Met een cirkelpiano (je moet het zien) dat 3 seconden wordt gebruikt en uithalen die het vaker niet halen dan wel, eindigt de avond in een frontale botsing van wangeluiden. ‘Miracle’ is het antwoord op ‘Euphoria’ van de Roemenen. Maar dan slecht uitgevoerd.

10 landen hiervan stomen door naar de finale, middels een combinatie van stemmen uit de vakjury en stemmen van de kijkers. Mijn voorspelling:

Malta
Israël
Noorwegen
Polen
Oostenrijk
Finland
Wit-Rusland
Macedonië
Slovenië
Roemenië